Isnin, 17 Januari 2011

Bukan Aku Pilih Untuk Derhaka~

" kasih ibu membawa ke syurga,, kasih ayah kekal selamanya~"

saya sayang mak~ saya juga sayang ayah~

biarpun hakikat itu diketahui semua orang dalam hidupku, aku masih lagi belum puas mengucapkannya~

bukan sedikit air mata mak yang tumpah kerana karenah ku~
bukan sedikit keringat ayah yang menyimbah bumi untuk ku~

anak mana xsayang mak dan ayah~ biar sehitam mana pun arang yang pernah diconteng ke wajah insan bergelar mak dan ayah itu, saya percaya jauh di sudut hati si anak, merekalah ratu, merekalah raja~

cuma KEJAHILAN serta KEJUMUDAN iman, membataskan kewajaran c anak bertindak sehinggakan ada kalanya melanggar batas agama dan boleh jatuh ke hukum DERHAKA~

wanauzubillah~~

usah diungkit kisah si Tanggang, jangan disebut sejarah si Malin Kundang~
hati ini cukup gerun membayangkan betapa aku sebagai manusia biasa tidak akan pernah terkecuali daripada cubaan dan dugaan dalam melaksanakan amanah sebagai seorang anak perempuan~

setiap kali solat tertunai, setia aku panjatkan doa buat keduanya moga2 mereka sentiasa dirahmati dan dilindungi Yang Maha Esa~
sesungguhnya,,tiada siapa di dunia ini yang mampu menjaga mereka selain dari Allah Yang Sempurna~

Doa Untuk Kedua Ibu Bapa


bagaimana boleh aku lupuskan rasa kesalku yang tidak terhingga ini? berdosanya aku sebagai hambaNya dan lebih parah ternodanya aku sebagai seorang anak~

malu rasanya untuk aku mengaku kedua insan yang sudah lanjut dimamah usia itu sebagai ayah dan bondaku,, sedangkan mereka terlalu mulia untuk memiliki aku sebagai anak yang hanya tahu marah dan terluka~

bila dikenang kembali,, tak tertanggung rasanya sebak di dada~ mmg diakui pernah juga lontaran kasar nada suara dilontarkan terhadap mereka~ Allah!! betapa besarnya dosa yg ku lakukan~!!

aku MENYESAL!! bukan itu sebenarnya yang aku mahu lakukan terhadap mereka~
bukan kekasaran yang aku pilih untuk menangani dia~
apatah lagi bukan setiap waktu aku boleh bersama mak~
hanya bila ada kelapangan aku pulang.. sedang mak dan ayah setia menantiku dengan dada yang lapang~

"ampunkan saya,mak~ terlalu bebalkah jiwa mudaku ini hingga aku tidak bosan mengulang dosa terhadapmu,,mak??"

Doa Memohon Keampunan

Maksudnya: Mereka berdua merayu: 'Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami orang daripada orang yang rugi.'
(Surah al-A'raf: 23)

anak muda yang pada kebiasaanya berdarah panas, tidak akan lari daripada tersadung tingkah~ selalunya pertengkaranlah yang menjadi pilihan bagi menyelesaikan sesuatu isu~
setiap masnusia yang dilahirkan ke muka bumi ini secara tabiinya adalah seorang anak~
tidak terkecuali seorang pun kecuali Adam dan Hawa~

seharusnya ada batas pemikiran yang waras untuk kita membezakan bagaimana untuk melentur hati kedua insan mulia ini, agar kita terhindar dari melukai mereka~

siapa pun mereka di pentas dunia ini,,adalah urusan Allah~ kita sebagai anak tidak perlu meghukum mereka dengan segala derita yang tidak mereka pinta~

"keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa~
manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibu bapa"

tiadalah yang lebih bahagia bagi insan yang bergelar ibu atau ayah selain berbahagia di samping anak yang dikandung dan dibesarkan~

sebagaimana kita amanah Allah SWT kepada mereka, begitu jugalah mereka amanah dan tanggungjawab yang Maha Berat dari Allah SWT buat kita~
BERDOALAH selalu agar arah kita kembali terpandu tatkala iblis dan syaitan galak memainkan peranan masing-masing hingga kita hilang pertimbangan, bahawa IBU tidak sepatutnya kita KASARI dan AYAH tidak sepatutnya kita LUKAI~

"...dan Kami wajibkan manusia berbuat baik terhadap ibu bapanya~ ibunya yang telah mengandungkanya dan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal hingga akhir menyusukannya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun ( dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu dan ingatlah kepada Allah jua tempat kembali untuk menerima balasan..."
(surah Luqman : 14)

sudah terang lagi bersuluh~
tiada pilihan untuk kita berbuat cela terhadap ibu bapa~
tiada alasan menghalalkan kita untuk mengasari mereka~
tiada dalil megharuskan kita untuk membelakangi mereka~

"... Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah~ dan janganlah kamu sekutukan Diadengan sesuatu dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kadua ibu bapamu..."
(surah an-Nisaa : 36)



bila mak kata dia teringat,, kita jawab kita sibuk sangat~
bila ayah kata dia rindu,, kita jawab nantilah hujung minggu~
bila mak minta kita pulang,, kita jawab kita belum lapang~
bila ayah minta kita singgah,, kita jawab kerja belum sudah~

bila hati kia terguris, kita kata.. "mak xpernah faham."
bila hati kita terhiris, kita kata.. " ayah memang xambil kisah."

tetapi...

bila hati mak terguris, mak kata... " tak apa, dia masih muda."
bila hati ayah kita hiris, ayah kata..." tap mengapa, belum sampai akalnya."

bila kita menangis tanda lapas, mak berlari bagai hilang kaki~
bila kita merintih tanda hiba, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena~

bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal~
bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga~



Tiada ulasan:

Catat Ulasan